Този сайт използва бисквитки (Cookies). Ако продължите да използвате сайта приемаме, че сте съгласни с използването на бисквитки. Научете повече за тях и се запознайте с политиката ни за защита на личните Ви данни тук

Последни публикации

facebook thumb

16 години по - късно от трагедията с потъналия кораб "Хера"

       На 13.02.2004г. корабът „Хера“, плаващ под камбоджански флаг и превозващ 11 751т. въглища, от пристанище в Унгария до пристанище в Турция, така и не стига своята крайна дестинация, вместо това става жертва на разгневеното бурно море и остава завинаги на дъното, на около 14 км. от северния вход на „Босфора“. На борда на кораба пътуват 17 българи и 2 – ма украинци, телата на 3ма от българите и двама украинци са намерени и извадени от водолазите, останалите 14 моряци изчезват безследно, погълнати завинаги от водите край „Босфора“. Опечалени семейства, близки и роднини и до днес чакат възмездие за тежката загуба на своите синове, мъже, бащи.

        Дни след трагедията Софийска градска прокуратура започва разследването по случая, но 6 години по – късно същото е спряно, поради липса на достатъчно доказателства в подкрепа на обвинението. През 2013год. досъдебното производство е възобновено и разследването подновено, а през 2017г. държавният обвинител повдига обвинение на М. Балчев, генерален директор и ръководител „Експлоатация“ на фирмата „Провидънс шипинг енд трейдинг“ ООД менажирала „Хера“ и техническия директор и ръководител „Морски операции“ във фирмата Ст. Минчев. Според обвинението двамата в съучастие са отговорни за извършване на некачествени извършени и неизвършени планирани ремонтни дейности в периода от 23.07.2002г. до 13.02.2004г., включително и недокументирани конструктивни промени. Освен това не са изготвили актуална информация за устойчивостта на моторния кораб и не са снабдили капитана на кораба с нея, което е в нарушение на нормативни актове, описани в обвинителния акт.

        В хода на разследването са изготвени експертизи, според заключенията на които действията на двамата са довели до влошаване якостното състояние на конструкцията на кораба. Вещите лица сочат, че разярилата се буря, на която е бил подложен „Хера“, е причинила деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първи хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голямо количество морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен кораба са образували течна смес. Въздействието на бурята върху плавателния съд и движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост на кораба, накланяне на носовата му част във водата и последващо потъване на „Хера“ и гибелта на 17 българи и 2 украинци.

         За престъплението, за което са привлечени като обвинени М. Балчев и Ст. Минчев, наказателния кодекс предвижда наказание „лишаване от свобода“ от 10 до 20 г., доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна.

          През месец ноември 2019 г. обвинителният акт е внесен в Софийски градски съд (СГС), а близо месец по - късно СГС прекратява съдебното производство и го изпраща по компетентност на Окръжен съд-Варна. Мотивите за това са, че постоянните адреси на двамата подсъдими са в морската столица, както и че повечето свидетели са с местожителство във Варна, и близки населени места - Бургас, Добрич, Шумен. В процеса са привлечени като свидетели 129 души, като 21 са чужди граждани (от Украйна, Турция, Гърция и Италия), вещите лица са 17.

         Разпоредителното заседание насрочено за 10.03.2020г. беше отсрочено за 01.06.2020г., Петчленният състав на Варненски Окръжен Съд не даде ход на делото, поради неявяване на един от подсъдимите, както и нередовно призоваване на част от конституираните в процеса частните обвинители. 16 години след трагедията семействата на загиналите все още таят надежда, че ще получат справедлив процес в името на трагично загиналите.

/снимков материал източник - вестник Труд/


Последни публикации

КОМПЕСАТОРЕН РЕЖИМ „60/40“ ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА БИЗНЕСА ПО ВРЕМЕ НА ИЗВЪНРЕДНОТО ПОЛОЖЕНИЕ

          С решение на Народното събрание от 13.03.2020г. беше обявено извънредно положение върху цялата територия на Република България за периода от ...

Прочети още

16 години по - късно от трагедията с потъналия кораб "Хера"

       На 13.02.2004г. корабът „Хера“, плаващ под камбоджански флаг и превозващ 11 751т. въглища, от пристанище в Унгария до прис...

Прочети още

Новите образци на заповеди за изпълнение, след промените в ГПК, са вече факт!

       С Наредба № Н-2 от 18.02.2020г. Министерството на Правосъдието утвърди новите  образци на заповед за изпълнение, заявление за издаване...

Прочети още